Jämför försäkringar » Nyheter » Byta till sommardäck 2021 – allt du behöver veta

Byta till sommardäck 2021 – allt du behöver veta

  • Joel 

Ställer du dig frågan varje år? När ska man byta till sommardäck? Ja, då är du inte alls ensam! Enligt vår undersökning är det endast 5 av 10 som är 100% säkra på datumet. I denna artikel kommer du därför att få en redogörelse på de lagar och datum som gäller. Vi kommer att uppdatera allt eftersom och år för år kommer du alltid kunna återvända till oss på Försäkrat.se för en enkel redogörelse.

När ska man då byta till sommardäck 2021?

Du får, enligt lag, byta från vinterdäck till sommardäck från och med 31 mars. Dubbdäck (vinterdäck) är tillåtet att köra med till och med den 15 april. Under Covid-19 utbrottet 2020 förlängdes detta datum till 30 april, under 2021 har Transportstyrelsen inte gjort något undantag.

Det innebär att “däckåret” kan delas upp i tre perioder. En period du måste ha vinterdäck, en period du får (vid vinterunderlag) samt en period där det är förbjudet.

  • 1 december – 31 mars: du måste
  • 1 oktober – 15 april: du får använda
  • 16 april – 30 september: det är förbjudet

Hur vet jag att mina sommardäck är godkända?

Du som framför ditt fordon behöver förutom en rad saker som t.ex. en bilförsäkring även ha godkända däck. Om du inte har godkända däck riskerar du vid en poliskontroll att behöva böta 1200 kronor. Den viktigaste aspekten är däremot inte om du får en böter eller inte, utan det kan även vara direkt osäkert att inte ha godkända sommardäck.

Definitionen för godkända däck mäts i mönsterdjup, de vill säga djupet i millimeter på de mönster ditt däck har. Minsta tillåtna mönsterdjup är 1,6 millimeter. Rekommendationen för att framföra fordonet så säkert som möjligt är 3 millimeter.

Varför sommardäck?

Anledningen till att vi i Sverige tvingas byta däck mellan årstiderna har med underlaget att göra. Ett sommardäck kan vid mycket låga temperaturer bli hårt och därefter inte leverera en speciellt bra bromssträcka. Det är med andra ord en lag som transportstyrelsen reglerar och där man vill värna om säkerheten på våra vägar. Anledningen till att ett vinterdäck fungerar bättre är då ofta ihopsättningen av gummi som gör att de inte hårdnar.