Du kanske har hört det förut men mobilförsäkring och skärmförsäkring är inte de två vanligaste försäkringarna i Sverige – även fast de kanske bör vara. Vi kommer i denna artikel reda ut begreppen, vad det är och vad som vanligtvis ingår. Att försäkra sin skräm mot skador görs oftast via operatörer, butiker eller som tillägg.
Via en operatör
Mobiloperatörer som du har ditt abonnemang hos erbjuder ibland försäkring och ersättning om din skärm går sönder. Ett exempel är Telenor som i skrivande stund har en stor kampanj där deras skärmförsäkring ingår i “Obegränsad Surf”.
Deras försäkring täcker alla kostnader för att reparera din skadade telefon eller skärm med delar från tillverkaren. För det betalar du en självrisk per 950 kronor vid varje händelse.
Deras reklamfilm för kampanjen kan du se här:
Watch this video on YouTube
Via butiker
Att teckna en skärm- eller mobilförsäkring via en butik i samband med att du köper din telefon är minst lika vanligt. Ett exempel är Elgiganten som tar 399 kr för 12 månader skydd. Vid skada eller annan händelse tar de ut en självrisk på 599 kr.
Fördelarna med att köpa i butik är att du också kan gå tillbaka till samma butik och lämna in din telefon när någon händer. I många fall är tiden för reperation snabb och tar endast 2 – 4 arbetsdagar. Under tiden kan du också ha tur och få en lånetelefon.
Som tillägg
Som tillägg menar vi att du kan teckna ett tillägg som kallas för drulle eller allrisk till din hemförsäkring. Det finns tillfällen där du även kan teckna en helt separat drulleförsäkring men vanligast är det som tillägg. Dessa skydd är inte specifika för mobiltelefoner eller skärmar utan alla typer av klumpiga händelser du kan tänkas råka ut för eller orsaka. Ibland kallas den även för otursförsäkring.