När det är dags att flytta är det ofta mycket att hålla reda på. Flyttstädning ska bokas, flytthjälp behöver anlitas och din hemförsäkring måste ändras. Sedan är det förstås viktigt att inte glömma att göra en adressändring så att du får din post till rätt adress framöver. Flyttanmälan gör du hos Skatteverket, medan du kan beställa adressändring med eftersändning via Svensk Adressändring.
Folkbokför dig på rätt adress
Något av det första du behöver göra innan flytten är en flyttanmälan hos Skatteverket. Då folkbokförs du på rätt adress på inflyttningsdagen, helt utan kostnad. Skulle du glömma att göra en flyttanmälan innan flyttlasset går så kan du även anmäla din nya adress efteråt, men då gäller den nya adressen från den dag som anmälan registrerades.
Flyttanmälan kan både göras online dygnet runt, eller på en pappersblankett som du skriver ut och skickar in till Skatteverket. De uppgifter du behöver ha tillgång till är din nya adress, lägenhetsnummer och fastighetsbeteckning. Sedan kan du se om din anmälan har kommit in genom att logga in på Mina sidor. När din flytt är registrerad får du ett meddelande i din digitala brevlåda.
För att göra en flyttanmälan behöver du bara följa stegen nedan:
- Välj fliken Folkbokföring på Skatteverkets hemsida
- Klicka på länken Flyttanmälan
- Logga in med e-legitimation och fyll i din anmälan
- Granska och skicka in din flyttanmälan
Gör en kostnadsfri adressändring
Även om du har anmält din flytt så är det långt ifrån alla företag som blir informerade om din nya adress. De största svenska myndigheterna ändrar i sina adressregister utifrån din flyttanmälan. Dit hör till exempel Transportstyrelsen, Försäkringskassan och Centrala studiestödsnämnden.
Däremot är det bara ett fåtal av Sveriges 1,1 miljoner företag som köper adressuppdateringar från Skatteverket. Därför väljer många att göra en adressändring via Svensk Adressändring. Det är kostnadsfritt och ger alla postutdelare uppdaterade uppgifter om din nya adress. Däremot behöver du själv informera de företag du är kund hos om den nya adressen för att ingen post ska komma bort på vägen.
Eftersänd din post
Mot en kostnad kan du beställa adressändring med eftersändning och få hem all post oavsett om den skickas till din gamla eller nya adress. Du kan också beställa flyttkort för att informera familj och vänner om den nya adressen. Eftersändningen gäller under en viss tidsperiod som du själv väljer, och då skickas all post som kommer till din tidigare adress till din nya bostad.
Under perioden med eftersändning kommer de flesta företag som skickar brev till dig att ha ändrat till din nya adress i sina register. Normalt tar det bara några månader, eller som mest ett år. Därför kan du välja att beställa eftersändning under 3, 6 eller 12 månader.
Om du glömmer att adressändra
Det är viktigt att du är folkbokförd på den adress där du bor för att betala rätt skatt, få rätt till vissa bidrag och så att viktiga myndigheter kan skicka brev till dig. Enligt lag behöver du göra en flyttanmälan till Skatteverket, medan det är valfritt att göra en adressändring och att eftersända din post till den nya adressen.
Det är hela 30 miljoner brev per år som hamnar fel eftersom de skickas till fel adress, medan 98% av alla de brev som eftersänds delas ut till rätt mottagare. Glömmer du att adressändra riskerar du att viktig post skickas tillbaka till avsändaren eller hamnar på villovägar. Du behöver också själv informera de företag du är kund hos om din nya adress i stället för att det sker automatiskt. Väljer du att inte beställa eftersändning får du inte heller den post som skickas till din gamla adress innan myndigheter och företag har uppdaterat sina register.
Att göra en flyttanmälan och beställa adressändring går på bara några minuter och är dessutom helt gratis. Därför finns det ingen anledning att inte registrera din nya adress hos Skatteverket och Svensk Adressändring så fort som möjligt efter att du har bestämt dig för att flytta. Sedan kan du själv välja om du vill betala för eftersändning av din post för att inget brev ska komma bort på vägen.