Bäst svarstider 2023
Försäkrats test av svarstider
Att komma i kontakt med ett försäkringsbolag är inte alla gånger enkelt! Men hos vilka är det enklare? Och hur snabbt får man svar? Vi på Försäkrat.se har undersökt svarstider hos svenska försäkringsbolag.
Testet ger utmärkelse för
- Snabbast svar via epost
- Snabbast svar via chatt
Vinnare svarstid via epost
Lassie har enligt våra tester snabbast svarstid på 20 minuter.
Vinnare svarstid via chatt
Lassie har även snabbast svarstid via chatt på endast 30 sekunder.
Hur gick undersökningen till?
För att undersökningen ska vara oberoende och varje försäkringsbolag undersökt under samma villkor användes följande regler: frågan ställdes samma dag, samma tid och var en enkel grundläggande fråga som var lätt att svara på.
Hur vi genomförde testet
- Skickade samma fråga till samtliga försäkringsbolag
- Vid samma klockslag och veckodag (måndag kl 08.00)
Undersökningens resultat
Samtliga försäkringsbolag med chatt svarade snabbare via chatt än via mejl.
Försäkringsbolagen som svarade snabbast per epost var:
- Lassie (20 min)
- Evoli (30 min)
- Folksam (30 min)
Försäkringsbolagen som svarade snabbast via chatt var:
- Lassie (30 sek)
- Evoli (36 sek)
- Svedea (40 sek)
Vår undersöknings resultat visar att vår hypotes gällande att chattfunktionen ger snabbare svar än mejl i majoriteten av fall stämmer. Vill konsumenten ha ett snabbt svar ska den använda chatten som försäkringsbolagen har.
Undersökningen visade även att många (8 av 15) av de valda försäkringsbolagen inte erbjöd en chatt eller endast erbjöd en chatt med en robot och inte en riktig människa. Av de robotar som gav svar fick konsumenten inget direkt svar, de fick en hänvisning till en artikel eller undersida som förklarar ämnet som de tror frågan refererar till. Undersökningen visar hur de nyare försäkringsbolagen på marknaden generellt sett svarar snabbast i både chatten och per mejl.
Framtida undersökningar kan potentiellt granska om det är en gemensam faktor som nya utmanare på försäkringsmarknaden fokuserar på i deras strategi. Följande illustration visar hur respektive försäkringsbolag presterade:
Försäkringsbolag | Svarstid via chatt |
---|---|
Lassie | 30 sekunder |
Evoli | 36 sekunder |
Svedea | 40 sekunder |
Dina försäkringar | 60 sekunder |
Trygg-Hansa | 1 minut och 46 sekunder |
Folksam | 2 minuter |
Gofido | 2 minuter |
Hedvig | 14 minuter |
ICA försäkring | Robot – ej svar på fråga |
ManyPets | Robot – ej svar på fråga |
Gjensidige | Endast för inloggade kunder |
IF | Ingen chatt |
Länsförsäkringar | Ingen chatt |
Försäkringsbolag | Svarstid via epost |
---|---|
Lassie | 20 minuter |
Evoli | 30 minuter |
Folksam | 30 minuter |
Gofido | 1 timme |
Svedea | 2 timmar |
Dina försäkringar | 3 timmar |
Gjensidige | 7 timmar |
IF | 7 timmar |
Trygg-Hansa | 1 dygn & 1 timme |
ICA försäkring | 1 dygn & 5 timmar |
ManyPets | 2 dygn & 7 timmar |
Länsförsäkringar | 2 dygn & 7 timmar |
Hedvig | 3 dygn & 8 timmar |
Slutsats
Syftet med undersökningen var att granska försäkringsbolag på svenska marknaden och deras svarstider för två kanaler. Målet var att se vilka försäkringsbolag som var snabbast och mest tillgänglig för en ny generation som föredrar att inte ringa in.
Slutsatsen som kan dras är att chattfunktionen i majoriteten av fall ger ett snabbare svar än mejl, men att de största och mest etablerade försäkringsbolagen inte har chatt eller endast chatt med robot. Fortsättningsvis kan vi dra slutsatsen att 14 av 15 undersökta försäkringsbolag svarar på mejl, även om svarstiden generellt är längre.
Vi på Försäkrat ser fram mot att se om denna aspekt kommer vara avgörande för kundnöjdheten av försäkringsbolagen. Det är trots allt den nya generationen som kommer kliva in i försäkringsmarknaden snart.