
Bäst svarstider 2025
Försäkrats test av svarstider
Att komma i kontakt med ett försäkringsbolag är inte alla gånger enkelt! Men hos vilka är det enklare? Och hur snabbt får du svar? Vi på Försäkrat.se har undersökt svarstider hos svenska försäkringsbolag 2025.
Testet ger utmärkelse för
- Snabbast svar via e-post
- Snabbast svar via chatt
Vinnare svarstid via e-post
Hedvig har enligt våra tester snabbast svarstid på 2 minuter via epost.
Vinnare svarstid via chatt
Lassie har snabbast svarstid via chatt på endast 38 sekunder.
Hur gick undersökningen till?
För att säkerställa att undersökningen är oberoende och att varje försäkringsbolag är undersökt med samma villkor användes följande regler: frågan ställdes samma dag, samma tid och det var en enkel grundläggande fråga som enkelt kan besvaras.
Hur vi genomförde testet
- Skickade samma fråga till samtliga försäkringsbolag
- Vid samma klockslag och veckodag (torsdag kl 10.00-11.00)
Resultat från undersökningen
Samtliga försäkringsbolag med chatt svarade snabbare via chatt än via mejl.
Försäkringsbolagen som svarade snabbast per mejl var:
- Hedvig (2 min)
- Dina Försäkringar (3 min)
- Gjensidige (5 min)
Försäkringsbolagen som svarade snabbast via chatt var:
- Lassie (38 sek)
- Gofido (1 min & 5 sek)
- Dina Försäkringar (4 min & 19 sek)
Årets undersökning visade att svenska försäkringsbolagen är snabbare att svara i deras chatt än via e-post, precis som förra året (läs mer om den här). Av de 16 försäkringsbolag vi har med i detta test har 6 försäkringsbolag en chattfunktion med personlig service (37,5%). Det är en stor minskning jämfört från förra året då siffran var 61,5%. Genomsnittstiden av svarstiden via chatt var även långsammare detta år. Att det är längre svarstider och att färre försäkringsbolag har en chattfunktion med personlig service är inte i linje med förbättringen som vi verkade se i förra årets undersökning.
Ytterligare en observation är att färre försäkringsbolag har en mejladress som går att kontakta. Svarstiden är dock generellt sett kortare än förra året. Nedan kan du se hur snabbt försäkringsbolagen har svarat på respektive kanaler.
Försäkringsbolag | Svarstid via chatt |
---|---|
Lassie | 38 sekunder |
Gofido | 1 min 5 sekunder |
Dina Försäkringar | 4 min 19 sekunder |
Bilig | 5 min |
Svedea | 13 min |
Trygg-Hansa | 24 min |
Folksam | Robot |
ICA | Robot |
IF | Robot |
Agria | Inget svar |
Evoli | Inget svar |
ERV | Ingen chatt |
Gouda | Ingen chatt |
Hedvig | Ingen chatt |
Länsförsäkringar | Ingen chatt |
Sensor Försäkring | Ingen chatt |
Hedvig | Ingen chatt |
Försäkringsbolag | Svarstid via mejl |
---|---|
Hedvig | 2 min |
Dina Försäkringar | 3 min |
Gjensidige | 5 min |
ERV | 19 min |
Gouda | 29 min |
Gofido | 48 min |
Lassie | 1 timme 3 min |
Trygg-Hansa | 3 timmar 40 min |
Sensor Försäkring | 23 timmar |
ICA | 24 timmar |
Svedea | 4 dygn |
Agria | ej svar |
Evoli | ej svar |
IF | ej mejl |
Länsförsäkringar | ej mejl |
Bilig | ej mejl |
Folksam | ej mejl |
Slutsats
Syftet med undersökningen var att se vilken kontaktväg som är snabbast att få svar från hos svenska försäkringsbolag. Detta med anledning av att kunder i undersökningar visat ett större intresse av att chatta eller mejla försäkringsbolag än att ringa dem.
Den slutsats som kan dras är att försäkringsbolagens respons via chatt och mejl är generellt sämre än tidigare år. Färre försäkringsbolag har en chattfunktion med en riktig person som kan svara på frågor och väntetiden för att få ett svar är längre. Undersökningen visar även att vissa försäkringsbolag inte har en mejladress som går att kontakta för generella frågor. De försäkringsbolag som svarade på mejl var däremot snabbare än i förra årets underökning. Ytterligare ett mönster vi ser är att nyare försäkringsbolag som ofta fokuserar på mer digitala lösningar är snabbare på att svara, både i chatten och via mejl.
Vi på Försäkrat är förvånade att se att försäkringsbolagerna inte verkar lägga lika mycket resurser på deras chatter – detta eftersom det är något som yngre generationer verkar föredra. Trots detta ser vi fortfarande att nya utmanare på marknaden fokuserar på deras chatt och det är positivt.