Bäst svarstider 2025

Försäkrats test av svarstider

Att komma i kontakt med ett försäkringsbolag är inte alla gånger enkelt! Men hos vilka är det enklare? Och hur snabbt får du svar? Vi på Försäkrat.se har undersökt svarstider hos svenska försäkringsbolag 2025.

Testet ger utmärkelse för

  • Snabbast svar via e-post
  • Snabbast svar via chatt

Vinnare svarstid via e-post

Hedvig logo

Hedvig har enligt våra tester snabbast svarstid på 2 minuter via epost.

Vinnare svarstid via chatt

Lassie logo

Lassie har snabbast svarstid via chatt på endast 38 sekunder.

Hur gick undersökningen till?

För att säkerställa att undersökningen är oberoende och att varje försäkringsbolag är undersökt med samma villkor användes följande regler: frågan ställdes samma dag, samma tid och det var en enkel grundläggande fråga som enkelt kan besvaras.

Hur vi genomförde testet

  • Skickade samma fråga till samtliga försäkringsbolag
  • Vid samma klockslag och veckodag (torsdag kl 10.00-11.00)

Resultat från undersökningen

Samtliga försäkringsbolag med chatt svarade snabbare via chatt än via mejl.

Försäkringsbolagen som svarade snabbast per mejl var:

  1. Hedvig (2 min)
  2. Dina Försäkringar (3 min)
  3. Gjensidige (5 min)

Försäkringsbolagen som svarade snabbast via chatt var:

  1. Lassie (38 sek)
  2. Gofido (1 min & 5 sek)
  3. Dina Försäkringar (4 min & 19 sek)

Årets undersökning visade att svenska försäkringsbolagen är snabbare att svara i deras chatt än via e-post, precis som förra året (läs mer om den här). Av de 16 försäkringsbolag vi har med i detta test har 6 försäkringsbolag en chattfunktion med personlig service (37,5%). Det är en stor minskning jämfört från förra året då siffran var 61,5%. Genomsnittstiden av svarstiden via chatt var även långsammare detta år. Att det är längre svarstider och att färre försäkringsbolag har en chattfunktion med personlig service är inte i linje med förbättringen som vi verkade se i förra årets undersökning.

Ytterligare en observation är att färre försäkringsbolag har en mejladress som går att kontakta. Svarstiden är dock generellt sett kortare än förra året. Nedan kan du se hur snabbt försäkringsbolagen har svarat på respektive kanaler.

FörsäkringsbolagSvarstid via chatt
Lassie38 sekunder
Gofido1 min 5 sekunder
Dina Försäkringar4 min 19 sekunder
Bilig5 min
Svedea13 min
Trygg-Hansa24 min
FolksamRobot
ICARobot
IFRobot
AgriaInget svar
EvoliInget svar
ERVIngen chatt
GoudaIngen chatt
HedvigIngen chatt
LänsförsäkringarIngen chatt
Sensor FörsäkringIngen chatt
HedvigIngen chatt
Tabell 1.1 – Resultat svarstider via chatt
FörsäkringsbolagSvarstid via mejl
Hedvig2 min
Dina Försäkringar3 min
Gjensidige5 min
ERV19 min
Gouda29 min
Gofido48 min
Lassie1 timme 3 min
Trygg-Hansa3 timmar 40 min
Sensor Försäkring23 timmar
ICA24 timmar
Svedea4 dygn
Agriaej svar
Evoliej svar
IFej mejl
Länsförsäkringarej mejl
Biligej mejl
Folksamej mejl
Tabell 1.2 – Resultat svarstider via mejl.

Slutsats

Syftet med undersökningen var att se vilken kontaktväg som är snabbast att få svar från hos svenska försäkringsbolag. Detta med anledning av att kunder i undersökningar visat ett större intresse av att chatta eller mejla försäkringsbolag än att ringa dem.

Den slutsats som kan dras är att försäkringsbolagens respons via chatt och mejl är generellt sämre än tidigare år. Färre försäkringsbolag har en chattfunktion med en riktig person som kan svara på frågor och väntetiden för att få ett svar är längre. Undersökningen visar även att vissa försäkringsbolag inte har en mejladress som går att kontakta för generella frågor. De försäkringsbolag som svarade på mejl var däremot snabbare än i förra årets underökning. Ytterligare ett mönster vi ser är att nyare försäkringsbolag som ofta fokuserar på mer digitala lösningar är snabbare på att svara, både i chatten och via mejl.

Vi på Försäkrat är förvånade att se att försäkringsbolagerna inte verkar lägga lika mycket resurser på deras chatter – detta eftersom det är något som yngre generationer verkar föredra. Trots detta ser vi fortfarande att nya utmanare på marknaden fokuserar på deras chatt och det är positivt.